Recensioner: SLÄPLJUS OCH VINGAR

1 augusti, 2013

slapljus_omslag

Håkan Kristensson skriver på dagensbok.com att

Släpljus och vingar är en fantastisk diktsamling. Roy Isakssons nya mästerverk, efter en tålmodig väntan och längtan. 1997 kom Lufthunger, även den på sätt och vis mästerlig – en tålmodig poet för oss tålmodiga läsare. Men Isaksson har varit produktiv dessa ”tysta” 16 år – översättare av och för en mångfald … (130514)

BTJ:s lektör Thomas Kjellgren skriver att

Det här är en genomarbetad och stilsäker diktsamling. Dikterna är omedelbart tillgängliga men har samtidigt en stark existentiell laddning som läsaren kan känna igen sig i. (Häftepos 13112324)

Rolf Zandén skriver om Släpljus och vingar i Populär Poesi

Det finns inget avbrott i Roy Isakssons dikter, det är inget sovande, det är en ständig koncentration på nuet och det förgångna, på att vara och det som varit. Det känns som de finns kvar här nu, de personer han beskriver som nu bara finns i minnet. (130329)

Sofie Niemi skriver om Släpljus och vingar i Tidningen Kulturen

stillsam och eftertänksam poesi som stundtals påminner om ett gammalt fotografi, men som ibland är långt mer abstrakt, med en tidlös ljudbild, komplex och djupsinnig. Flera av dikterna är tillräckligt berättande för att kallas prosapoesi och bygger ofta upp en minnesbild, kanske ett ögonblick ur barndomen, eller en mer kvardröjande bild av en landsbygd. (130320)

Gregor Flakierski skriver om Släpljus och vingar i Flamman (ej på nätet)

Isakssons poesi är högst konkret och påtagligt fysisk. Landskapet, den småländska landsbygden, är själva utgångspunkten, det berättar med en egen stämma om sina skogar, sina minnen, och inte minst förfallet, utflyttningen, den gradvisa men totala förvandlingen. ”Nödvändigheten / har tunnats ut, självhushåll har blivit stormarknads- / kunder, bönderna har blivit månskensdito.” (130314)

Sebastian-Lönnlöv skriver om Släpljus och vingar i Litteraturmagazinet

Roy Isaksson är en landsbygdsnära poet som känner till det allvarliga, mörka och jordiga men samtidigt förfinade – något som borgar för klassisk skönhet, men inte för språklekar. (130218)

Jonas Ellerström recenserar Släpljus och vingar i Smålandsposten

Roy Isaksson har tittat långt tillbaka i sin småländska livshistoria i den nya boken. Klädd i de overaller han ärvt efter fadern ser han ett odlingslandskap växa igen, småindustrin försvinna. Processen tycks obeveklig, och det är inte bara verksamheter som läggs ned, också människoliv tycks upplösas i intet, utan att tillåtas lämna spår efter sig. Isaksson hugger ved på tomten och frågar sig hur man skriver ett äreminne över fåordigheten, idogheten och drömmarnas snåla ljus. Det är inte bara en fråga om poesins möjligheter att också vara historieskrivning, eller om hur en generation ser tillbaka på sina föräldrar. Den skrivandes roll är iakttagarens, sällan deltagarens. Det kan inte vara på annat sätt, men förmågan att ta sig förbi de skuldkänslor som situationen så lätt föder är ett av kännetecknen på verklig litteratur. (130212)

Andreas Larsson intervjuar Roy Isaksson och presenterar hans nya diktsamling Släpljus och vingar i Smålandsposten

Roy Isakssons nya diktsamling Släpljus och vingar började som små dagsboksnotiser publicerade i Smålandsposten under slutet av 1990-talet. Rader från Lillegård kallades de och Lillegård är dit Roy Isaksson och hans familj flyttade vid samma tid. Där har de stannat och där sitter vi nu på var sin sida om ett bastant bord med en kaffekanna mellan oss. Lamporna i rummet förblir släckta, men snötäcket på åkern utanför fönstret kastar ett blekt vinterljus in i rummet. Det är 16 år sedan Roy Isakssons senaste diktsamling. (130204)

Annonser